Dobro je znati
Kako prepoznati istrošenost guma i kad ih mijenjati?
Jedini dio vozila koji je u kontaktu s cestom su gume i one zajedno s amortizerima i kočnicama čine „sigurnosni trokut“ na autu.
Obratite se u naš servis ukoliko primjetite jedan od znakova istrošenosti guma:
- istrošen i deformiran gazni sloj
- nedovoljan tlak u gumama
- neobičan zvuk u putničkom prostoru
- tijekom vožnje automobil vuče na jednu stranu
Kako ne biste oštetili gume i kako biste bili sigurni na cesti, savjetujemo vam:
- prije svakog duljeg putovanja provjerite tlak u hladim gumama, a tu kontrolu možete učiniti i jednom mjesečno
- redovito kontrolirajte istrošenost guma i provjerite ima li znakova istrošenosti u utorima guma
- u slučaju istrošenosti zamijenite gume u paru
- ako je potrebno balansirajte i paralelno podesite gume
Podešavanje svjetala je važno zbog sebe, ali i drugih
Na cesti, automobilska svjetla služe da bolje vidite i da drugi dobro vide vas.
Povjerite nam održavanje svjetala i ponudit ćemo vam jednu od dvije opcije:
- popravak
- zamjena
Naši stručnjaci ponudit će vam najnovija dostignuća tehnologije na polju automobilskih svjetala:
- dvostruka optika: djelotvorne i dugotrajne halogene žarulje za dvostruku upotrebu „raskršće/cesta“
- ksenon: doseg poboljšan za 80m, proširenje svjetlosti za 90% na skretanjima i povećanje dosega osvjetljenja dugih svjetala za 40m
- fiksna prednja svjetla: poboljšanje dosega vidljivosti od 90% i dalji doseg glavnog svjetlosnog snopa za potpunu sigurnost na cesti
- prilagodljiva prednja svjetla: doseg vidljivosti udvostručen i automatski sustav podešavanja visine snopa svjetlosti
Geometrija kotača čini auto sigurnijim, a gume duže traju
Dobra, odnosno od strane proizvođača propisana geometrija kotača važna je jer štedi gume i auto čini sigurnijim u vožnji – najviše pri velikim brzinama te pogotovo na kočenju. Razlozi odstupanja u geometriji su: udarci u rubnike, trošenja dijelova ovjesa, promjene visine vozila … Stručnjaci napominju kako čak i izuzetno pažljivi vozači ponekad trebaju korekciju geometrije, ma koliko bili oprezni pri penjanju na rubnike. Jasno, ima i onih koji žele “otvoriti” ili “zatvoriti” trag, povećati nagibe ili učiniti slične korekcije u potrazi za što boljim ponašanjem na cesti, posebno u zavojima.
Rezultat namještanja je automobil koji ide ravno kad pustite volan, koči ravno, ne troši gume, pa čak i troši manje goriva. Ako i najmanja spona, krajnik ili kugla ima zračnosti, ne geometriji će se to pokazati pa možete zamijeniti dio. Primjerice, ako samo jedna kugla ima zračnosti ili “lufta”, samo dodirom kotača instrumenti će očitati i najmanji pomak i znat ćete koji dio treba promijeniti. Osim toga, vozit ćete smirenije, bit ćete sigurniji na cesti i vaš će auto savršeno reagirati u kritičnim situacijama.
Vlaga, sol i prljavština zimi ubijaju kočnice
Vlaga, sol i prljavština sa ceste najveći su neprijatelji donjem postroju automobila, a zimi loše održavanje dolazi na naplatu u najgorem mogućem trenutku. Posebno su pogođeni auti starijih godišta, opremljeni bubanj-kočnicama, koje obično otkazuju baš kada ne treba. I pri prvom snažnijem kočenju zanesu automobil… S diskovima je drukčije, i zato su s vremenom izgurali bubnjeve, prvo na stražnje osovine automobila, a u posljednje vrijeme u potpunosti.
Ručna kočnica važna je i ljeti, no tek zimi neodržavanje dolazi na naplatu…
Ispucali bužiri sajli ručne kočnice postaju slaba točka, jer voda kroz njih počne ulaziti u bužir i slijevati se u bubnjeve. Uz to, bubnjevi nisu zabrtvljeni, pa i prolasci kroz lokve vode mogu dovesti vodu unutra. Nije rijetkost da navečer parkirate automobil i ujutro obloge ostanu zalijepljene za bubanj, bez obzira na to što ste spustili ručnu. Opruge koje odmiču obloge jednostavno nisu dovoljno snažne da ih vrate u početni položaj, a i obloge se lako zalijepe za površinu bubnja. Vozači to rješavaju silom, pogotovo kod automobila sa stražnjim pogonom. I u početku je sve u redu, ali već nakon petnaestak minuta vožnje obloge se odlijepe od papučice zbog djelovanja sile, kojoj u pravilu pripomogne još i korozija. Zbog lupanja i blokiranja stražnjih kotača vozačima ne preostaje ništa drugo nego da stanu sa strane i pričekaju šlep službu…
Zašto škripe, cvile ili vibriraju čak i nove kočnice?
Najčešći uzrok je štednja na svakom koraku pa i tamo gdje se ne bi smjelo, na izboru nekvalitetnih dijelova. Kako bi se utvrdio i otklonio pravi uzrok najbolje je posjetiti ovlašteni servis, a razlozi mogu biti različiti:
- Nejednako potrošene pločice
Nejednako potrošeni diskovi uz izraženu buku mogu izazvati neujednačeni pritisak na disk i umanjenu učinkovitost kočnica. Također, troše se jače i treba ih brže mijenjati.
- Neujednačena površina pločica
Uz škripu i izražene vibracije, prouzročit će potrebu za bržom zamjenom. Problem se često krije u nejednako potrošenom disku, pa često treba mijenjati i njega.
- Izraženo krivo trošenje pločica
Krivo centriranje glavni je uzrok naglašenog trošenja jedne strane pločica, a očituje se tako da vozilo na kočenju jako vuče na jednu stranu, uz škripu i vibracije.
- Oštećena stražnja strana pločice
Do ovakvih problema može doći zbog pogrešaka u proizvodnji ili neispravne montaže. Uzrokuje škripu i vibracije, pojačano trošenje dijelova i nedovoljnu kočnu silu. Nužna je zamjena pločica.
- Neispravan rad kočne čeljusti
Jedan od glavnih uzroka je nepotpuno otpuštanje klipova nakon otpuštanja papučice. Uzrokuje i izraženo pregrijavanje, može biti vrlo opasno.
Je li obvezna uporaba zimske opreme?
Zakon kaže DA!
MINISTARSTVO POMORSTVA, PROMETA I INFRASTRUKTURE donijelo je 14. studenoga 2013. Zakon s vremenskim ograničenjem o obveznoj uporabi zimske opreme na vozilima.
Zakon vrijedi od 06.12.2013. od dana objave u Narodnim novinama.
Zimska oprema obavezna je u razdoblju od 15.11. tekuće godine do 15.04. sljedeće godine.
Zimska oprema bez obzira na vremenske uvjete obvezna je na svim autocestama i državnim cestama izuzev Dalmacije (do Maslenice). Kompletan popis autocesta i državnih cesta dostupan je na stranicama Ministarstva ili HAK-a.
Dijelovi Zakona:
- Obvezna uporaba zimske opreme odnosi se na sve vrste motornih vozila bez obzira na vremenske uvjete i stanje kolnika, izuzev vozila oružanih snaga Republike Hrvatske.
- Pod zimskom opremom motornih vozila čija najveća dopuštena masa nije veća od 3,50 tona, sukladno posebnom propisu, podrazumijevaju se zimske gume (M+S) na svim kotačima ili ljetne gume s najmanjom dubinom profila od 4 mm i s lancima za snijeg pripravnim za postavljanje na pogonske kotače.
- Pod zimskom opremom autobusa podrazumijevaju se lanci na pogonskim kotačima ili zimske gume (M+S) postavljene na pogonske kotače, a autobusi i teretna vozila koja zbog tehničkih razloga ne mogu postaviti lance na pogonske kotače moraju imati zimske gume (M+S) na pogonskim kotačima.
- Upravitelji javnih cesta obvezni su za javne ceste iz članka 2. ove Odluke kojim upravljaju, putem medija obavijestiti javnost o obveznoj uporabi zimske opreme.
- Karta zimskih dionica javnih cesta u Republici Hrvatskoj na kojima je obvezna uporaba zimske opreme u razdoblju od 15. 11. tekuće godine do 15. 4. iduće godine, nalazi se u Prilogu 1. koji čini sastavni dio ove Odluke.
- Nadzor nad odvijanjem prometa motornih vozila po ovoj Odluci provodit će Ministarstvo unutarnjih poslova u skladu s propisima iz svog djelokruga.
- Ova Odluka stupa na snagu i primjenjuje se danom objave u »Narodnim novinama«.